در این مقاله مزایای بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی فیزیکی رو شرح میدیم بسیاری از مردم بازاریابی را با فروش با تبلیغات یکی میدانند و بعضا این هارا به جای هم به کار میبرند
در حالیکه بازاریابی مفهوم بسیار کلی تر و گسترده تری دارد و فروش و تبلیغات جزی از بازاریابی محسوب میشوند
بازاریابی چیست
بازاریابی اینترنتی چه مزایایی دارد
تاریخچه بازاریابی
مدل های بازاریابی
بازاریابی چیست؟
به فرایند جذب افراد به محصولات یا خدمات شما بازاریابی میگویند این فرایند میتواند شامل فروش , تبلیغ , توزیع محصول باشد
تو ویکیپدیا به این صورت تعریف شده بازاریابی مطالعه و مدیریت روابط در تبادلات است
بازاریابی اینترنتی چه مزایایی دارد
افزایش فروش اصلیترین هدف بازاریابی است رسانه های اجتماعی , وبسایتها ، موتورهای جستجو و کانال های ارتباطی هستند که میتوان با کمک آنها فروش را افزایش داد
دسترسی اطلاع رسانی به مشتری , جذب خودکار مشتری و شناسایی مشتری هدف هم از دیگر مزایای بازاریابی هستند
فروش به بازاریابی وابسته است
بازار به طور مداوم در حال تغییر کردن است و این میتواند روی فروش تاثیر بگزارد
و این بازاریابی است که کمک میکند کسب و کار برای این تغییر ها آماده باشد
مدل 6p بازاریابی اینترنتی
در ادامه مطلب (بازاریابی اینترنتی چه مزایایی دارد) به یک طرح چهارچوب مشخص شده برای طرح بازاریابی میرسیم که به 6p معروف است
- product (محصول)
- place (محل ارائه)
- price (قیمت)
- promotion (ارتقاء)
- people (مشتریها)
- process (فرایندها)
(محصول) Product
ترکیبی از کالا ها و خدماتی که یک کسب و کار پوشش میدهد
کیفیت , تنوع , طراحی , بسته بندی و … از المان های مهم آن هستند
(محل ارائه) Place
چگونگی دسترسی مصرف کننده به محصولات
(قیمت) Price
هر نوع تخفیف و یا استراتژی که برای قیمت محصولات در نظر گرفته شود – مثل فروش قسطی – را شامل میشود
در ادامه ی مطلب بازاریابی اینترنتی چه مزایایی دارد بخش های دیگر چهارچوب 6p را معرفی میکنیم
(ارتقاء) Promotion
برنامه هایی مانند معارفه , تبلیغات و از این قبیل برنامه ها که باعث ارتباط شما و مشتری میشود در این قسمت قرار میگیرد
(مشتری یا کارکنان) People
کارکنان یک شرکت باید دانش , تجربه و ارتباطات قوی ای داشته باشند
(پردازش) Process
بر اساس تجربههایی که از رفتار مشتری به صورت روزانه دریافت میکنیم، از یک سری فرآیند در کسب و کار خود استفاده میکنیم، مانند تقویت و نظارت بر موارد زیر:
- سیستم کنترل کیفیت (Quality control)
- برنامهریزی (Planning)
- بررسی (Review)
- سیستم بهبود مستمر (Continuous Improvement)
- سندپردازی (Documentation)
- کانالهای بازخورد (Feedback Channels)
بازارگرایی
اولین ویزگی بازاریابی جدید , گرایش به بازار و نیاز مشتری است
- فرآیندهای این بخش در 5 حوزه مختلف صورت می گیرد:مفاهیم پیرامون تولید یا Production Concept
- مفاهیم پیرامون کالا(و خدمت) یا Product Concept
- مفاهیم پیرامون فروش(و عرضه) یا Selling Concept
- مفاهیم پیرامون بازاریابی یا Marketing Concept
- بازاریابی اجتماعی یا Societal Marketing
بعد از اینکه متوجه شدیم که بازاریابی اینترنتی چه مزایایی دارد بهتر است با عبارت بازارسنجی هم آشنا شویم
بازارسنجی یا ارزیابی بازار
بازارسنجی یعنی تحلیل و ارزیابی بازار نسبت به گذشته و حال یک کسب و کار و آنچه در آینده باید بشود.
همه محصولات و خدمات و سازمانها دارای منحنی عمر خاصی هستند که این منحنی شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ و اشباع و افول است و هر مرحله شرایط ویژهای دارد که بازاریاب باید براساس این ویژگیها، واکنشهای مناسبی نشان دهد.
ابعاد بازارسنجی شامل موارد زیر است
- حجم بازار یا Market Size
- روند و گرایش بازار یا Market Trends
- ساختار هزینه ای در بازار
- کانالهای توزیع و عرضه در بازار
- عوامل موفقیت یا Success Factors
در این مقاله متوجه شدیم که بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی فیزیکی چه مزایایی دارد
ثبت ديدگاه