یکی از هوشمندانهترین کارهایی که برای طی کردن یک مسیر میتوان انجام داد عبرت گرفتن از تجربیات افرادی هست که قبلا اون مسیر رو طی کردند طی سالهایی که من (احسان حیدری) در زمینه برنامه نویسی فعالیت میکردم با مسائلی روبه رو شدم که قبلا از کسی یاد نگرفته بودم و با تجربههای ناموفق به یادگرفتم ، این مسائل و علتها رو بعدها در مشتریهایی که برایشان سایت طراحی میکردم یا نرم افزاری رو برنامه نویسی میکردم دیدم که البته همچنان هم هستند ولی هربار که با مشتری جدیدی روبه رو میشم و تلاش میکنم فرد رو قانع کنم که این کار یا شیوه عملکرد صحیح نیست به شکل عجیب و غریبی افراد رو کاملا مصر برای انجام اون کار و عملکرد میبینم و تا خودشون با مسائل رو به رونشند و شکست رو تجربه نکنند دست از طرز فکر غلط خودشون بر نمیدارند به همین دلیل این مقاله رو نوشتم تا به افرادی که میخواهند مسیری رو طی کنند که با موفقیتهای بیشتری همراه باشد تا با شناخت کارها و مسیرهای اشتباه ، در شرایط مناسب انتخابهای درست داشته باشند.
۱-کمال گرایی
کمال گرایی رو ممکنه در مسائل روانشناسی شیوه صحیح زندگی و مسائلی از این دست بیشتر شنیده باشید تا درباره موضوعات فنی مربوط به کامپیوتر و طراحی سایت
استیو جابز میگه همه باید برنامه نویسی رو یاد بگیرند چون شیوه صحیح فکر کردن را میآموزد
واقعیت اینه که با موضوع کمال گرایی در زندگی شاید تا حدی بشه کنار اومد یا در کارها و تخصصهای دیگه اما ذرهای از آن در برنامه نویسی یک پروژه نرم افزاری رو سالها به تاخیر میندازه یا به طور کلی پروژه رو نابود میکنه چندتا مثال واقعی براتون میزنم
فرض کنید یک سایت برای فروشگاهتون دارید که به صورت آنلاین محصولاتتون رو میفروشید سایت فروشگاهی شما چه امکاناتی داره ؟
احتمالا نمونههای موفق در زمینه سایت فروشگاهی رو میبینید مثلا دیجیکالا ، آمازون یا هر فروشگاه دیگهای که تا به حال با اون کار کردید به عنوان مشتری و بر اساس تجربایت قبلیتون با سیستمهای فروشگاهی دیگه تصمیم میگیرید که سایتتون چه امکاناتی داشته باشه اگر قبلا با سایتی کار کرده باشید که برای شناساسیی محصولاتش از بارکد استفاده میکرده و به شما این امکان احساس خوبی داده باشه شما میگید که برای محصولات فروشگاهم بارکد میخوام یا امکان مقایسه محصولات یا امکان پاداش دهی به مشتری بر اساس خریدها و … نکته اینه که این امکانات انتها ندارند و هرچی شما بخواید سیستم جامعی راه اندازی کنید همچنان امکاناتی هست که قابل اضافه کردن باشد ، دلیلش هم این هست که این صنعت به شدت و لحظهای توسط برنامه نویسان از سراسر دنیا در حال توسعه هست و به طور کلی ما با یک موضوع نسبی مواجه هستیم که همیشه امکان توسعه دادن و گسترش یافتن دارد
راه حل کمال گرایی در پروژههای نرم افزاری
برای اینکه دچار کمال گرایی نشویم باید سوالات صحیح رو دنبال کنیم در واقع این سوال که علاقه دارید سایت فروشگاهی شما چه امکاناتی داشته باشد ؟ سوال اشتباهی هست که افراد رو دچار کمال گرایی و ایده آل گرایی میکند سوالات صحیح سوالات زیر هستند که به ترتیب با پاسخ به سوال اول زمان انتشار نرم افزار مشخص میشود و پاسخ به سوال دوم چشم انداز نرم افزار و توسعه آن
- سایت فروشگاهی چه امکاناتی را باید داشته باشد ؟
- سایت فروشگاهی ما چه امکاناتری را بهتر است داشته باشد ؟
یک مثال خوب اینستاگرام هست اگر خاطرتون باشه نرم افزار اینستاگرام در ابتدا فقط برای انتشار تصویر ساخته شد و امکاناتی که امروز میبینید رو نداشت بعد از مدتی قابلیت انتشار فیلم ۱۵ ثانیه اضافه شد و به مرور این امکانات توسعه پیدا کرد و همچنان در حال توسعه هست.
شرکتهای موفق نرم افزاری نه تنها کمال گرایی ندارند بلکه حتی اگر پروژه کامل نشده باشد در زمان مقرر نسخه نرم افزار خودشون رو ارائه میکنند یک مثال خوب برای این موضوع کونامی هست
اگر به شرکتهای بزرگ نرم افزاری توجه کنید همه از این قانون طبعیت میکنند اگر جزو افرادی باشید که بازی فوتبال رو دنبال میکنید و با بازی ساکر (PES) آشنایی داشته باشید میدونید که در سال ۲۰۱۴ این بازی به شدت دچار مشکل بود و خیلی از طرفداردهای آن سراق فیفا رقیب اون رفتند یا از نسخه قبلی ساکر ۲۰۱۳ استفاده میکردند اون زمان انقدر مشکلات در این بازی زیاد بود که باورمون نمیشد این بازی رو کمپانی کونامی معروف باشه فکر میکردیم بازی قلابی خریدیم بعدا متوجه شدیم مشکلات این بازی به صورت همه گیر هست و علتش هم تغییرات اساسی در هسته بازی بوده اما کمپانی کونامی دقیقا در زمان مقرر با تمام مشکلاتی که بازی داشته اون رو راهی بازار میکنه و در سال ۲۰۱۵ با توسعه نسخه قبل تمامی عیوب رو برطرف و راهی بازار میکنه.
بنابراین شما هم در ساخت هر نوع نرم افزاری باید تمام تمرکزتان روی توسعه و پیشرفت باشد به جای ارائه راه حل کامل اولیه.
۲-مهارتهای فروش
نداشتن مهارتهای فروش یکی دیگر از مهمترین و رایجترین علت شکست نرم افزارهایی هست که تولید میشوند در بهترین حالت برای افرادی سایت طراحی کردهام که تخصص فوقالعادهای در زمینه کاری خودشون داشتند و کاملا به موضوع کاریشون تسلط زیادی دارند اما زمانی که ازشون میخوایم برای صفحات اصلی نرم افزارشون به ما محتوا بدند یا محتوایی برای ارائه ندارند یا محتوایی تحویل میدند که اصلا برای مخاطبان جذاب نیست و فقط صفحات وبسایتشون رو پر میکنه که باعث میشود نرم افزار هیچ فروش و سودی نداشته باشد و معمولا بعد از مدتی این پروژهها به دلیل از بین رفتن انگیزه و هزینههای بالا از بین میروند ، بهترین کار اینه که تولید محتوا رو به یک فرد متخصص بسپاری که کار تولید محتوا و تبلیغ نویسی انجام میدهد و اگر تولید محتوا رو یک تخصص نمیدونی این اولین اشتباه تو هست.
۳-واقعیات و شرایط کسب و کارتان
یکی از مهمترین مواردی که به صورت مدام باید در کسب و کار ثبت و مورد بررسی قرار گیرند اعداد ارقام مربوط به کسب و کار است چند نمونه ساده از این اعداد ارقام این موارد هستند
- در طول روز چه تعداد تماس ورودی دارید ؟
- چه تعداد از تماسهای ورودیتان برای یک محصول خاص هست ؟
- چه تعداد از کسانی که به شما رجوع میکنند از طریق تلفن هست چه تعداد از طریق سایت و … ؟
- چه تعداد از افرادی که به شما رجوع میکنند خرید هم میکنند ؟
- چقدر در ماه درآمد دارید ؟
- چقدر در ماه هزینه دارید ؟
این لیست میتواند همچنان ادامه داشته باشد نکته مهمی که هست این موارد به صورت مداوم باید مورد بررسی قرار گیرند اینها حقایق شرایط کسب و کارتان را به شما نمایش میدهند
در طول این سالها افراد زیادی رو دیدم که به دلایل مختلف از شرایط و وضعیت خود و کسب و کارشان فرار میکردن و با آنها مواجه نمیشدند وقتی با این حقایق مواجه نشوید نمیتوانید آنها را هم برطرف کنید و پیشرفتی داشته باشید ، بعضی افراد به دلیل اینکه از شرایط و وضعیت خود خجالت میکشیدند بعضی به دلیل اینکه دوست داشتند احساس مهم بودن کنند بعضی به دلیل این که یک خوش بینی افراطی دارند.
۴-سه موضوع اصلی کسب و کار اینترنتی
خیلی از افراد تفاوت کانال ارتباطی رو با محصول نمیدونند و متوجه این موضوع ساده که یک وبسایت یا هر نرمافزار دیگه فقط یک کانالارتباطی هست و به خودی خود هیچ سود و درآمدی برای شما نداره (البته موارد استثنائی مثل فیسبوک و … هستند که اینها یک اثر جدید خلق کردند ما اینجا از اختراع صحبت نمیکنیم در مورد کسب و کار و پول صحبت میکنیم) منطقی باشید شما برای یک کسب و کار خوب و پولساز به چهار مورد زیر نیاز دارید
- محصول یا خدماتی که نیازی از مردم را برطرف کند و ابتدا خودتان به آن علاقه مند باشید باید ارائه دهید.
- کانال ارتباطی با مشتریانتان که بهترین کانال ارتباطی وبسایت هست ما برایتان آنرا خلق میکنیم.
- تبلیغات یکی از بهترین شیوههای تبلیغاتی تولید محتوا هست که آنرا هم ما برایتان انجام میدهیم.
نتیجه گیری
این موارد از پر تکرارترین اشتباهاتی هستند که در موضوعات مختلفی کاربرد دارند اما من اینها را به وضوح در موضوع راه اندازی سایت ، کسب و کار اینترنتی و یا نرم افزار تجربه کردم و بسیاری از افراد هستند که به همین دلایل کسب و کار موفقی نداشتند البته موارد دیگری هم هست که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشد اما اینها از مهمترین موارد بوده که اگر همینها را رعایت کنید حتما کسب و کار اینترنتی موفق تری خواهید داشت
چکیده
- به جای کمال گرایی و ایدهآل گرایی خروجی کار رو ارائه کنید و برای بهبود و توسعه اون تلاش کنید.
- حتما برای محتوای سایتتون برنامهریزی کنید و اگر تخصص ندارید از یک متخصص کمک بگیرید.
- مداوم اعداد و ارقام کسب و کارتان رو بررسی کنید و برای رشد کسب و کارتان تلاش کنید.
- شما برای کسب و کارتان به محصول ، محلی برای ارائه محصول و تبلیغ محصولتان نیاز دارید.
ثبت ديدگاه